Ny byråchef och affärsutvecklare på Cloud Nine

Cloud Nine välkomnar Kristina Sabelström Möller, byråchef, och Melissa Khamsei, affärsutvecklare. Vi ser Kristina och Melissa som två starka tillskott som kommer att bidra till vår fortsatta tillväxt.

Kristina kommer senast från den digitala byrån Ziggy Creative Colony, där hon arbetade som byråchef. Hon har en teknologie doktorsexamen i medieteknik och grafisk produktion samt en civilingenjörssexamen i grafisk teknik, båda från KTH. Tidigare har hon arbetat med bland annat digitala medier, affärsutveckling och digital publicering på Tidningsutgivarna och The World Association of Newspapers and News Publishers (WAN-IFRA). Som konsult och sedan anställd på Expressen drev hon projekt kring betalt innehåll 2012 och har även suttit som affärsutvecklingschef för privatmarknadsförsäljningen på Svenska Dagbladet.

Carl-Fredrik Risbecker, VD på Cloud Nine, kommenterar: ”Kristinas erfarenheter från byråvärlden, den digitala övergången i mediebranschen, och hennes akademiska forskningsbakgrund, för att inte tala om hennes personliga kapacitet, är bra komplement till vårt team. Vi är mycket glada över att ha henne ombord!”

Melissa Khamsei kommer senast från Collector Bank där hon arbetade med betallösningar inom retail. Hon har en magisterexamen i Medieteknik från KTH och efter sina studier arbetade hon på Netlight Consulting som Key Account Manager. Hon har även jobbat som Senior Key Account Manager på Google i Dublin, där hon hade ansvaret för nyckelkunder inom retail-segmentet.

Melissa kommenterar: ”Jag är så glad över att starta denna nya utmaning! Jag ser fram emot att arbeta i säljteamet för att vidareutveckla denna redan framgångsrika verksamhet. Cloud Nine har en mix av både yngre och mer erfarna medarbetare med kärlek för det digitala hantverket, och jag är ser fram mot att utföra stora projekt tillsammans. Dessutom är Cloud Nines kontor ett av Sveriges vackraste konstgallerier och det är fantastiskt att arbeta på denna unika plats.”

Johan Cassel, försäljningsdirektör på Cloud Nine, säger: ”Melissa är ett bra komplement till både vår organisation och våra kunder. Hon är ärlig och håller fast vid sin process att bedriva verksamhet på ett etiskt och serviceinriktat sätt, som är till nytta för våra kunder. Vi är mycket tacksamma att vi har hittat någon med Melissas kaliber för fylla rollen”.

Publicerad: Taggar:

Framtidens kundresa – inspirationsfrukost hos Cloud Nine

Dagens varumärken och företag utmanas konstant av den digitala transformationen. En utbredd teknikmognad hos företag och kunder i kombination med nya affärsmodeller och innovationer skapar nya hot och möjligheter.

Vad innebär den digitala transformeringen och står ni rustade inför den? Hur ser framtidens infrastruktur eller sjukvård ut? Välkommen till årets sista seminarie där vi blickar långt fram i tiden!

Talare är: Ulrika Schreil, Digital Strateg på Cloud Nine & Jesper Andersen, Art Director.

Adress: Linnégatan 89 E, Stockholm
Datum: Tisdag den 8:e december
Tid: kl. 08:30-09:30 (frukost serveras från kl. 08.00)

REGISTRERA DIG HÄR

Publicerad: Taggar: art director digital strateg framtidens kundresa frukostseminarium

Kund, kanalval och konvertering: konsten att möta kunden i digitala kanaler

Vad innebär en kanalstrategi? Var och hur möter vi kunden för att generera affärsnytta? Under det här frukostseminariet går vi igenom hur man lägger grunden till en kanalstrategi och hur man kan följa upp och optimera. Självklart tar vi upp ett par do’s and don’ts också.

Den 11:e november pratar Ulrika Schreil, digital strateg på Cloud Nine om kanalstrategier ur olika aspekter. Välkommen!

Adress: Linnégatan 89 E, Stockholm
Datum: Onsdag den 11:e november
Tid: kl. 08:30-09:30 (frukost serveras från kl. 08.00)

REGISTRERA DIG HÄR

Publicerad: Taggar: frukostseminarium kanalstrategi

Konferens och kultur i Berlin

Den 24:e till 27:e september åkte 10 av Cloud Nines frontendare till Berlin för lite teambuilding och för att ta del av JSConf och CSSConf, två konferenser kring det senaste inom JavaScript och CSS. Vi hann med både sightseeing på tandemcykel och att umgås lite med den tyska kulturen, men huvudfokus låg förstås på att låta oss inspireras och lära oss så mycket som möjligt. De tre konferensdagarna bjöd på en hel massa föreläsningar och här nedan följer några av de mest intressanta ämnena som togs upp:

– Jennifer Wong bjöd på många skratt när hon talade på temat ”I Think I Know What You’re Talking About, But I’m Not Sure”, som handlade om hur svårt det kan vara för en nykomling att förstå alla termer och ”buzz words” som förekommer i branschen.

– Den första konferensdagens höjdpunkt visade sig bli Denys Mishunovs föreläsning ”Illusion of Time. When 60 Seconds is not 1 Minute”. Denys pratade om att det är viktigare att optimera för upplevd väntetid än faktisk väntetid. För att illustrera detta drog han följande exempel, som han menade var fullt applicerbart även på webben:

”Ett flygbolag fick en massa klagomål på att det tog alldeles för lång tid att få sitt bagage. Efter att planet hade landat tog det 2 minuter att gå från gaten till bagagebandet och 8 minuter till att få sitt bagage, en total väntetid på 10 minuter. När flygbolaget bytte till en gate längre ifrån bagagebandet slutade klagomålen. Inte för att den faktiska väntetiden blev kortare, utan för att den passiva väntetiden minskade. Det tog numera 7 minuter att gå och 3 minuter av faktisk upplevd väntan.”

Bild från Denys Mishunovs föreläsning

– Martin Schuhfuß visade under sin föreläsning ”Let There be Light!” på hur man kan använda JavaScript till inte helt uppenbara användningsområden. Han bjöd på publikfrieri i form av en ljusshow som kontrollerades via just JavaScript.

– På konferensens andra dag blev vår kollega Tim lite starstruck när han både fick se, träffa och till och med krama Lea Verou, som är lite av en stjärna inom CSS-världen och tidigare medlem av W3C CSS Working Group. Under sin föreläsning ”The Missing Slice” tog hon upp hur de flesta programmeringsspråk, inklusive CSS, kan användas till annat än de är tänkta för. Lea menade dock att det inte finns något egenvärde i rena CSS-lösningar, utan att man istället bör välja lösningar som är lätta att underhålla, förstå och bygga vidare på. Ibland kan det ändå bli bara CSS, men ibland är det mycket bättre att blanda in andra tekniker också.

Med det sagt så påminde Lea oss också om att CSS har blivit otroligt kraftfullt. Här är ett av hennes egna exempel, där hon bygger cirkeldiagram helt med CSS: http://lea.verou.me/2015/06/conical-gradients-today/Bild från Lea Verous föreläsning

– På konferensens sista dag var våra hjärnor redan fullmatade med information och ny kunskap, men det var ändå två föreläsningar som verkligen stack ut. Den första av dessa hölls av Lieke Boon och hette ”Unconscious Bias: We’re all Guilty”. Lieke pratade om hur viktigt det är att vi är inkluderande inom IT-världen. Alldeles för få tjejer jobbar idag inom IT och felaktiga stereotyper existerar fortfarande, vilket gör denna värld relativt svårtillgänglig.

– Den andra nämnvärda föreläsningen var Carina C. Zonas ”Consequences of an Insightful Algorithm” om vikten av att tänka på följderna av de allt mer avancerade algoritmer som vi skapar för att samla information om och kategorisera människor med. Trots att algoritmerna blir allt smartare så sker det fortfarande fel som kan bli förödande för de människor som algoritmerna behandlar. Viktigt och tänkvärt!

Sammanfattningsvis hade vi fyra fantastiska dagar i Berlin. Förutom att vi hade väldigt trevligt så uppskattade vi alla grymma föreläsningar som gett oss nya och spännande idéer för vad som går att göra med JavaScript och CSS. Nu är vi supertaggade att ta oss an nya utmaningar!

Publicerad: Taggar: Berlin CSSConf JSConf konferens

Alla vinner på att tänka tillgängligt

”Tillgänglighet, det är väl sånt där för blinda”, säger någon med en illa dold gäspning. En annan svarar ”jag tror det är när man skriver alternativtext?” Nja, inte riktigt, för mig handlar det mer om att vara med och skapa ett samhälle där alla kan delta på lika villkor – oavsett olika individuella förutsättningar.

Okej, det låter ju som fina ord. Men skapar det något affärsvärde, och varför ska just du bry dig om att ta fram en webbplats eller tjänst som är bra för alla?

Minst 20 procent av dina användare

Visste du att tillgänglighet är viktigt för ungefär en femtedel av internetanvändarna? Och egentligen är siffran ännu högre, eftersom alla människor kan ha särskilda behov vid vissa tillfällen.

Du är kanske trött, stressad och har huvudvärk – vilket tillfälligt tar ner din kognitiva förmåga. Du kan ha brutit handleden under senaste skidsemestern, vilket gör att du inte kan navigera på webben på samma sätt som du brukar. Eller sitter du på en skakig buss och har svårare för att klicka på små ytor. De flesta av oss drabbas också av att synen blir svagare med åldern. Med andra ord, en tillgänglig webbplats, är en webbplats som är bra för alla.

Fem lönsamma skäl för att tänka tillgängligt:

  • Det är bra för dina affärer om du kan nå ut till många fler.
  • Genom att se till att din digitala tjänst är tillgänglig, visar du att du är mån om alla dina användare. Det är bra för varumärket att välkomna alla.
  • Du följer lagen. Sedan den 1 januari 2015 är det lagkrav på att alla webbplatser är tillgängliga, alltså inte endast inom offentligheten. Att satsa på tillgänglighet är alltså en framtidsinvestering så att du slipper tvingas göra om.
  • Det är inte särskilt dyrt.
  • Sökmotorer gillar tillgängliga webbplatser.

Kom igång med tillgänglighet

En tillgänglig webbplats ska ha en tydlig struktur. Det gäller både för koden bakom och för innehållet som syns utåt. Se därför till att både utvecklare och redaktörer är insatta i vad de behöver tänka på. Ta med tillgänglighet redan från början i era projekt. Om du är beställare, se till att det kommer med i kontraktet.

När du vill ta fram en webbplats som är öppen för alla användare, ska du ta hänsyn till att människor kan ha olika förmågor när det gäller:

  • Syn (Exempel: färgblindhet, synskada.)
  • Hörsel (Exempel: svårighet med att uppfatta ljud)
  • Motorik (Exempel: problem med att röra sig, skakningar.)
  • Kognition (Exempel: svårt att uppfatta och ta in information, minnessvårigheter.)

Se till att användaren själv har kontroll över webbplatsen

  • Det ska gå att ändra färger, förstora text och att välja ifall man vill öppna länkar i nytt fönster, eller inte.
  • Undvik rörliga objekt som poppar upp på sidan (jobbigt för epileptiker och människor med kognitiva svårigheter).
  • Om du har publicerat ett videoklipp, se till att det inte startar av sig själv.

Webbplatsen ska vara lätt att navigera och hitta tillbaka på

  • Se till att det finns alternativa vägar, till exempel brödsmulestig. Det ska alltid vara klart för användaren var hen befinner sig.
  • Se till att det går att navigera på webbsidorna även utan mus. För att det ska fungera måste du se till att objekten på sidan följer en logisk tabb-ordning och att det går att navigera med tabb, enter, mellanslag och piltangenter. Det ska vara tydligt vilka element på webbsidan som har fokus när man navigerar med hjälp av tangentbordet.

Koden måste vara rätt

  • Många synskadade använder skärmläsare när de surfar. Därför är det viktigt att en maskin ska kunna förstå vad som är huvudrubrik, underrubrik, lista, länk, typ av tabellcell och så vidare. Formulärfält ska märkas upp med tydliga etiketter.
  • Se till att lang-attributet stämmer med det språk som texten är skriven på. Har du citat på annat språk inne i texten måste det också märkas upp så att användaren får texten uppläst med rätt uttal.
  • Kontrollera så att koden på dina webbsidor är korrekt med hjälp av W3C:S verktyg.

Skriv begripligt, märk upp och strukturera ditt innehåll

  • Strukturera texten och använd rätt format för olika slags rubriker, stycken och listor. Märk upp vad som är rubrik- respektive datacell om du har en tabell.
  • Man ska enkelt kunna förstå vad som är en länk, och vart länken leder. Skriv tydliga länkar som kan läsas och förstås även utanför sitt sammanhang. Användaren ska kunna förutse vad som händer när hen klickar på länken. Öppnas en pdf-fil? Kommer man direkt till ett videoklipp?

Se till att det finns textalternativ till innehåll som inte består av text

  • Alla bilder ska ha ett alt-attribut. Bilder som innehåller kommunikativt värde ska ha alternativtext. Ifall bilden bara är till för dekoration ska värdet på alt-attributet lämnas tomt (alt=””).
  • Infografik och diagram förses med textalternativ.
  • Om du använder video eller ljud, se till att texta och/eller ta fram transkriptioner.
  • Undvik Captcha, men om ni måste använda det – se till att det finns alternativ. Nu går det inte att ha textalternativ just i det här fallet, eftersom det skull motverka syftet, men det finns andra varianter som till exempel ljud-captcha.

Alla uppfattar inte färger på samma sätt

  • Kolla kontraster och färgkombinationer så att färgblinda användare inte missar viktigt innehåll.
  • Förlita dig inte enbart på färg för att kommunicera och särskilja innehåll. Till exempel bör länkar få ett understreck vid ”mouseover” så att användare som inte ser alla färger också kan förstå att texten är länkad.

Finns det formulär på webbplatsen?

  • Se till att dina formulärfält har etiketter som tydligt visar vad användaren ska skriva i varje fält.
  • Använd så kallade förlåtande formulär, som ger inmatningshjälp. Var också tydlig när du förklarar för användaren varför det blir fel när hen matat in information i formuläret.
  • Om du har ett formulär som kräver att användaren ska hinna fylla i det under en viss tid måste du ge användaren möjlighet att förlänga tiden innan time-out.

Nu har du fått lite koll på vad du behöver veta för att tänka tillgängligt. Det här inlägget är vårt bidrag i samband med den internationella dagen för ökad medvetenhet om tillgänglighet (Global Accessibility Awareness Day). Ett initiativ som går ut på att att göra folk mer medvetna om digital tillgänglighet.

/Åsa Holmberg, webbredaktör

 

Länktips för dig som vill lära dig mer:

Publicerad: Taggar: affärsnytta beställare skärmläsare tillgänglighet utveckling