Inspiration och försäljning går hand i hand

  • Bildmanér
  • Digital Design
  • Förvaltning
  • Ikoner
  • Koncept
  • SEO
  • Styleguide
  • Utbildning
  • Utveckling
www.casall.com

Svenskägda Casall har i mer än 30 år utvecklat träningsprodukter med en enkel grundfilosofi – kläder och redskap ska integreras för en komplett träningsupplevelse. Strävan efter bästa möjliga hållbarhet, kvalitet och komfort har också gjort Casalls produkter till favoriter år efter år. Bolagets produkter säljs idag på 25 marknader och de omsätter idag ca 300 msek.

Casall har under många år haft två olika webbplatser, en för bolagsinformation och en för e-handel. Ingen av dem var optimerad för sitt ändamål och försäljningen online var långt ifrån den potential som bedömdes realistisk med befintlig varumärkesposition och närvaro på marknaden. Lösningen blev därför att utveckla en ny integrerad webbplats med e-handel som navet i allt Casall gör framöver. Även en strategi för att driva ny trafik till webbplatsen behövdes.

Casalls nya webbplats är en central och viktig del i bolagets framtida tillväxt på nya marknader. Huvudfokus har varit att ta fram en varumärkesbyggande plattform där Casall på ett tilltalande sätt ska kunna presentera vad varumärket står för.

Casalls digitala närvaro skulle lyftas till nästa nivå – vilket den också har gjort med den nya plattformen som har utvecklats på e-handelsplattformen Litium 5.4. Cloud Nines lösning bygger på en bra balans mellan intuitiv funktionell struktur och inspirerande design, samtidigt som en komplex teknisk kravställning lösts med begränsade medel.

”Med det nya konceptet vill vi lyfta att inspiration och försäljning går hand i hand och låta Casalls fantastiska bilder och filmer ta den plats de förtjänar. Målet var att fånga besökaren och skapa ett inspirerande närvaro genom en sömlös shoppingupplevelse. Att vi dessutom fick chansen att utveckla samt ta fram ett nytt bildmanér var ytterligare en fullträff. Genom att presentera produkterna på modell samt i rörelse skapade vi förståelse för produkten som är helt i linje med målgruppens önskemål. Ett starkt samarbete byrå och kund tillsammans!”, säger Camilla Sundberg, AD på Cloud Nine.

Webbplatsens sidor är i den nya lösningen baserade på moduler istället för fasta fält som resulterar i färre redaktionella begränsningar. Cloud Nine har tagit fram rekommendationer för hur sidor bör se ut och haft workshops tillsammans med Casall gällande hur sidor byggs upp på bästa sätt med både SEO, funktion och design i fokus.

Totalt består lösningen av sju sajter, varav en är för de europeiska länder som inte har en egen sajt. I och med detta så behövde det bl.a. finnas stöd för flera olika typer av betallösningar.

Resultat efter lanseringen:

  • Omsättningen har ökat med 106%
  • Antalet besökare har ökat med 40%
  • Konverteringen har ökat med 29%

Dessutom har uppdragsgivaren kommenterat satsningen med följande ord:

“Vi på Casall är mycket glada att kunna lansera en ny eCom plattform tillsammans med Cloud Nine. Vi kommer att fortsätta att bygga vår digitala närvaro som en viktig del av vår consumer lifecycle. Vi inser vikten av att ha en stark dialog med våra kunder och en eCom-plattform agerar som ett ankare för just detta. Jobbet tillsammans med Cloud Nine har varit mycket bra och vi är nöjda med resultatet av det arbete som är lagt så här långt. Vi ser fram emot att fortsätta utveckla mer tillsammans!” säger Jon Lööf, CEO på Casall.

Vill du veta mer hur vi kan hjälpa dig att inspirera dina kunder?

Kontakta Gustaf Arp på gustaf.arp@cloudnine.se eller via +46 73 510 15 10. Du kan självklart också lämna dina uppgifter nedan så tar vi kontakt med dig så snart som möjligt.