Videointervjuer kärnan i framgångsrik Poolia-kampanj

  • Annonskoncept
  • Digital Design
  • Kampanjkoncept
  • Kampanjsite
  • SEO
  • Strategi
  • Utveckling
www.bokapoolia.se/demo

Poolias affärsidé är att förse företag och organisationer med den kompetens som tillgodoser deras tillfälliga eller permanenta behov av kvalificerade tjänstemän. Poolia är specialiserat på rekrytering och uthyrning inom affärsområdena Finance & Accounting, Financial Services, Office Professionals, IT, Life Science, Engineering, Sales & Marketing, Human Resources, Legal samt Executive Search. Poolia är verksamt i Sverige, Finland och Tyskland. Poolia är börsnoterat sedan 1999 på NASDAQ OMX Stockholm AB.

Cloud Nine har varit Poolias digitala partner i flera år och har nu senast tagit fram en ny digital kampanj som utmanar den gamla traditionella CV-modellen och istället fokuserar på människan bakom CV:t. Poolia vill komma i kontakt med fler kvalificerade kandidater och många kan behöva hjälp för att hitta sitt nästa karriärsteg. Därför vill Poolia underlätta för kandidaten att ta första steget. Cloud Nine fick uppdraget att ta fram ett digitalt kampanjkoncept som kändes modernt och nytänkande.

Lösningen blev en bokningstjänst för videointervjuer med Poolias specialistrekryterare. Vi vet att många upplever det svårt att få fram sina egenskaper och drivkrafter genom ett CV.

Utgångspunkten blev att för att förenkla för kandidaten måste det ske på dennes villkor. Alla har inte ett uppdaterat CV, men de flesta i Poolias målgrupp använder LinkedIn. Lösningen blev en bokningstjänst på www.bokapoolia.se där kandidaten bokar sin egen intervju när det passar hen. Genom att connecta med LinkedIn verifieras identiteten och rekryteraren får de förkunskaper som är nödvändiga. Intervjun sker sedan genom Google Hangouts och i slutet av intervjun kommer man överens om hur man går vidare.

Annonskonceptet som togs fram bygger på just antagandet att alla har en “trigger” som gör att man kan tänka sig att byta jobb. Kampanjen gick bara i sociala medier och det var viktigt att annonserna hade glimten i ögat på typiskt Poolia vis. Bakgrunden av annonserna bestod dessutom av rörlig bild för att bli mer tilldragande och intressanta.

För att nå ut med vårt budskap har vi annonserat i tre veckor på bredare front i Google Display Network, Facebook, Instagram och LinkedIn.

Poolia har alltid haft glimten i ögat i sin kommunikation och det var viktigt att bevara. Vi har dock tagit en modernare approach och använder mycket rörligt material och fokuserar enbart på sociala medier i annonseringen”, säger Alexander Kafkaletos, kundansvarig på Cloud Nine.

Resultat:

    • Antal intervjuer bokade: 87 (av 87 tillgängliga intervjutider)
    • Konverteringsgrad: 3,47
    • Undersökningar visar att nästan 50% av kandidaterna fick en bättre bild av Poolia tack vare kampanjen.

Tack vare rekryteringarna som gjordes kunde Poolia räkna hem kampanjen redan första veckan.

Boka_Poolia_social

Vill du veta mer hur vi kan öka engagemang och konvertering i digitala kanaler för ditt företag?

Kontakta Alexander Kafkaletos via alexander.kafkaletos@cloudnine.se eller +46 70 065 49 00. Du kan självklart också lämna dina uppgifter nedan så tar vi kontakt med dig så snart som möjligt.