Good Fucking Design Advice
Bild från Good Fucking Design Advice

En Art Directors insikter från OFFF Barcelona

Vi Art Directors på Cloud Nine fick i år möjligheten att åka ner några dagar till konferensen OFFF i Barcelona för att fylla på med det senaste inom digital design. Så här sista kvällen tänker jag att jag ska köpa nya färgpennor, våga vägra Netflix för att börja rita mönster, fota allt som inspirerar mig överallt och bygga prototyper i pastellfärgat papper. De ambitionerna känns självklara i den varma Barcelonakvällen med föreläsningarna färskt i minnet och inspirationen marinerad i hjärnan.

Baserat på historia så pyser den där inspirationen ofta ur mig som en ballong med ett litet hål i, ju närmre flyget når Arlanda, ju mer vardagen knackar på. Men. OFFF har påmint mig om något viktigt, att vara designer handlar inte bara om att sätta sig framför ett papper med ett gäng nya pennor och ”göra fint”. Det är att ha värdefulla tankar i huvudet som driver en till att vilja och kunna skapa betydande saker, kanske av pennan, pappret, eller på något helt annat vis. Här är de insikter jag fått under OFFF som förhoppningsvis kommer att ge mig en extra knuff till att vara den designer jag vill vara – och förhoppningsvis inspirera dig till att ta dina projekt ett steg längre med design som verktyg.

1. Design är att stärka budskap. Att på ett kreativt sätt lyfta saker, fakta och känslor i det som ska kommuniceras.

2. Design är inte självklart, men känns så. Det fångar uppmärksamhet, nyfikenhet och känns självklart när man ser symboliken eller syftet. Alla gillar att kunna säga ”ahaa, jag fattar!” Design visar på ett smart sätt ledtrådarna.

3. Design är humor och budskap som träffar. En träffsäker poäng nedkladdat på en näsduk, är mer design än ogenomtänkt blaj i ett coolt typsnitt. Design är att låta form och budskap samarbeta, inte låta det ena knuffa ut det andra.

4. Bra design är självförklarande. Ett par händer fattar att ett vikt papper ska vikas upp. Design ska vara instruerande, inte behöva instruktioner.

5. Design är inte “bara” design. Design är en möjlighet att väva in kundens, designerns eller målgruppens passioner i det man skapar och på så sätt fånga uppmärksamhet samt väcka känsla.

7. En glad hjärna är en kreativ hjärna. Det finns en anledning till att kattklipp är en grej och att vi gillar att resa eller titta på konst. Håll hjärnan glad så kommer den att samarbeta, komma på bra insikter och idéer. Oavsett om du är beställare eller designer. Det är våra glada hjärnor som tillsammans träffar rätt.

8. Designsmak är som vanlig smak, vissa gillar kaffe och andra gillar te. Vi är ofta rätt säkra på om vi är te- eller kaffedrickare, men vi kan smaka av varandra, diskutera och utvärdera. Ibland lär vi oss gilla något efter ett tag, vi måste bara våga smaka. Alla gillar olika, och det finns sällan ett svartvitt rätt eller fel. Det är viktigt att vi delar med oss och lyssnar på varandra.

Och så här är det ju. Allt i livet handlar om våra känslor. Utan känslor existerar saker, men de betyder ingenting. När nyheten om incidenten i Stockholm den 7 April nådde mig blev allt jag just då såg och hörde till en pyttipanna av färger, former och diffusa ljud. Det var fint men jag förstod inte, eftersom mina känslor var någon annanstans. Känslor är superviktigt och design är ett kraftfullt verktyg att skapa eller stärka dem. Det ska vi se till att ta vara på.

Som Good Fucking Design Advice så finkänsligt säger: “It’s not what you say – it’s how you fucking say it.”

/Mikaela Johansson, Art Director på Cloud Nine