Skip navigation
News / 10 Apr 2019

Vålamagasinet släpper ny e-handel med Cloud Nine

Vålamagasinet, återförsäljare av kvalitetsmöbler från välkända varumärken och formgivare, lanserar tillsammans med digitalbyrån Cloud Nine, en ny e-handel med design och teknik i fokus.

Inredningsbutiken Vålamagasinet i Uppsala, har idag ett rikt sortiment av cirka 200 varumärken och närmare 20 000 produkter i en butiksmiljö på 1800 kvm. Den nya e-handelslösningen ger Vålamagasinet förutsättningarna att möta morgondagens konkurrens, öka försäljning och bjuda på en positiv användarupplevelse online.

Bolag som är framgångsrika inom retail och vill satsa på försäljning online ställs inför samma dilemma – hur lyckas man förmedla sitt framgångsrika fysiska butikskoncept online? För Vålamagasinet har det handlat om känslan för design. Varje detalj är omsorgsfullt skapad och utvald, och varje funktion anpassad för att upplevelsen ska andas design. Användarupplevelsen kommer på första, andra och tredje plats för Vålamagasinet.

“Vålamagasinet har arbetet med kvalitet och design sedan 1896 och vårt mål har varit att bygga en e-handel som återspeglar all den inspiration och kunskap vi samlat på oss genom året samt att erbjuda marknadens mest genomtänkta utbud av designmöbler och accessoarer", kommenterar Vålamagasinets Webmaster, Anette Lindh.

Vålamagasinet e-handel med cloud nine

Målet med projektet har varit att stärka Vålamagasinets konkurrenskraft samt konverteringsgrad för hela sortimentet. För att tillmötesgå snabbare laddningstider, bättre användarupplevelse samt effektivare funktions- och gränssnittsutveckling är webbplatsen utvecklad headless med frontend-ramverket React på plattformen Litium.

Vålamagasinet.se är en toppmodern e-handel som ska vinna mot konkurrenter genom att möta besökarnas längtan efter design i alla beröringspunkter. Stor vikt har lagts vid att siten ska andas samma exklusivitet och detaljrikedom som de produkter som säljs. Siten har ett avskalat ramverk där renodlade produktbilder och miljöbilder samspelar till ett.

En utmaning har varit Vålamagasinets mångfald av varumärken och formgivare – alla med sin egen tonalitet på bilderna. Tillsammans med Vålamagasinet löste vi utmaningen genom att ta reda på nya produktbilder, på vit bakgrund, för samtliga 20 000 produkter. Ett innehållsarbete som har tagit tid, men som också visar vikten av bra bildmaterial”, säger Camilla Sundberg, CD på Cloud Nine.

Vi är nu otroligt stolta över att kunna presentera vår nya e-handel i samarbete med Cloud Nine. Vi har nu nått vårt mål och ser fram emot att få visa den för alla som brinner för design och heminredning.

Anette LindhWebmaster, Vålamagasinet

More interesting news