Digitala tjänster och kommunikation i offentlig sektor

Under detta unika seminarium berättar Sverker Brundin, webbchef på Aktiespararna, om sitt möte med Estlands Digitaliseringschef. Vårt grannland har på senare år blivit världsberömt för sina framsteg inom digitalisering av myndighetstjänster. Vi får höra om de estniska framgångarna och får chansen att ställa djupare frågor. I relation till detta, får vi även höra Henrik Josephson, webbredaktör hos Sigtuna Kommun, berätta om en svensk kommuns lösningar i den digitala kommunikationen med invånarna.

Med specialister inom ämnet, kommer vi också att bjuda på en paneldiskussion om den digitala utvecklingen, inom offentliga tjänster.

Varför misslyckas webbprojekt?

3 av 4 webbprojekt misslyckas på något sätt. Tidsplanen håller inte. Budgeten håller inte. Designen stämmer inte med det som godkänts osv. Listan kan göras lång och sannolikt känner du igen scenariot. Men varför blir det såhär? Med brutal ärlighet kommer dagens talare att berätta om sina och byråns erfarenheter i ämnet. Givetvis blandat med en del tips och tricks! Seminariet riktar sig till dig som direkt eller indirekt beställer webblösningar idag och önskar en större insikt i vilka faktorer och beroenden som påverkar utfallet mest. Eller så är du bara nyfiken på dom erfarenheter som vi har samlat på oss under åren.

Ett digitalt wake up call från Almedalen

Att den digitala transformationen just nu är i full gång i samhället råder inget tvivel om, men hur påverkar det oss personligt och professionellt? Hur kommer våra yrken påverkas och hur hanteras skatter och försäkringar i den nya digitala tidsåldern? Eller, hur kan vi med hjälp av data förutspå kriser och arbeta med kommunikation? Under det här seminariet rapporterar Johan Cassel och Ulrika Schreil om fem områden i förändring, som lyftes extra mycket under Almedalsveckan.

Maila Dana Patratanu på dana.patratanu@cloudnine.se om du vill få en kopia på presentationen.

Att välja rätt betalleverantör

Att välja rätt betalleverantör kan vara helt avgörande för din affär. Samtidigt är beslutet ett av de allra svåraste att ta. Valmöjligheterna är idag oöverskådligt många. Flera gånger är det svårt att ens veta vilka kriterier man ska basera sitt beslut på. Utifrån ett antal exempelföretag försöker vi under seminariet visa hur man kan tänka för att landa i ett så bra beslut som möjligt. Vilka faktorer är viktigast och vilka krav uppfyller olika betallösningar? Vi delar med oss av våra erfarenheter av både etablerade betalleverantörer och nya spännande uppstickare.

Nytt år och nya digitala lösningar – en trendspaning hos Cloud Nine

Den sista tiden på 2016 var fylld med ett nyfiket framåtblickande och förändringsförväntningar. Den stora frågan brukar rent konkret handla om hur vi kan dra nytta av alla nya buzzwords, strömningar, upptäckter och nya tekniker. Hur kan vi använda dem i vår dagliga verksamhet? Vill vi ens använda dem? Under det här seminariet tar vi upp övergripande tendenser och strömningar inom digital kommunikation och utveckling, sen kryddar vi med ett par handfasta tips inför det nya året.

Frukostseminarium om Service Design

Dagens konsumenter har aldrig haft en så stor valfrihet som nu. Det är därför extra viktigt för företagsledningen att förstå vad kunderna verkligen behöver. Om inte kundens perspektiv redan är satt i fokus är det hög tid att fokusera på det. Välkommen på ett frukostseminarium där vi bjuder på insikter kring hur du kan skapa ändamålsenliga och effektiva tjänster och ger exempel på inspiration till hur kunden involveras i utvecklingen för att behålla ett genomgående användarfokus.

Att skapa framgångsrika och aktiva intranät

Många företag har insett fördelen med ett eget intranät; att med ett gemensamt kommunikationsverktyg som är lätt att anpassa till egna behoven snabbt och enkelt nå relevanta personer i organisationen. För många är det också en gemensam adressbok, en social tjänst och i många fall den enda kontaktytan för de som har olika fysiska arbetsplatser. I det här seminariet går vi igenom ett par framgångsfaktorer för ett lyckat intranät. När behövs ett intranät och vad ska det innehålla? Hur kan det skapa mervärde för användarna och organisationen? Vad är viktigt att tänka på när man startar ett intranätsprojekt?