Event Cloud Nine

Event

Välkommen till Cloud Nines olika sammankomster och event! På den här sidan finner du bland annat, seminarier kring de senaste trenderna inom strategi, sociala medier, teknik, och kommunikation. Anmäl dig genom länkarna nedan.

Tidigare Evenemang

UX-design: Nödvändigt för din affär

UX-design som begrepp rör om och skapar förvirring. Runt om i branschen varierar dess innebörd och nya titlar poppar upp som svampar på hösten. Under septembers frukostseminarium talade Camilla Sundberg, UX-lead på Cloud Nine, om begreppet UX-design, hur vi definierar det och varför. Med praktiska exempel från faktiska projekt beskrev hon dessutom hur man arbetar med användarvänlighet, prototyping, snabba iterationer och UI (User interface).

E-handel B2B: Ett nytt slagfält

E-handeln har formligen exploderat gentemot privatpersoner, men även inom B2B ser vi en stark tillväxt. Elektronisk beställning och orderhantering mellan företag är förstås inget nytt, EDI-standarder har funnits sedan tidigt sjuttiotal. Det som händer nu är att de som näthandlar på jobbet börjar kräva en mer “konsumentlik” köpupplevelse. Nya, nischade aktörer tar mark. David Aler presenterade trenderna och gav praktiska råd för den som vill ge sig in i leken.

Hur du bygger webb snabbt, flexibelt och framtidssäkrat med headless CMS

Vilka är fördelarna med att arbeta API-baserat, kontra traditionellt monolit-tänk? Är en CMS-lösning som innehåller alla funktioner inte längre den enklaste vägen? Robert Linde från Conentful delade mig sig av sin kunskap om microservices och påverkan på dess digitala team och Cloud Nines Business Director, Alexander Kafkaletos berättade om valet att bygga Poolias hemsida API-baserat.

Så lyckas du med ditt webbprojekt!

Bristande tidsplanering, raserade budgetar och design som inte överensstämmer med förväntningarna. Dessa är bara ett fåtal av orsakerna till varför tre av fyra webbprojekt misslyckas. Fredrik Söderblom, UX-chef och Kreativt ansvarig, delade vid detta seminarium med sig av sina och byråns erfarenheter av att driva och genomföra framgångsrika webbprojekt.

Läs sammanfattningen av seminariet här.

 

Så konverterar du en osäker kund

E-handlare ägnar mycket tid åt att optimera slutskedet av köpprocessen, från kundvagn till checkout. Och visst är den viktig. Men den sanna utmaningen är att få kunden att lägga första varan i varukorgen, särskilt en som inte vet exakt vad hen vill ha. Så hur lyfter vi en osäker kund över köptröskeln? Och hur utnyttjar vi sökmotorer, sociala medier, produktdata, filtrering och guider för att hjälpa kunden fatta detta kritiska beslut?

 

Frukostseminarium: Trendspaning 2018

Hur kommer kryptovalutor och blockchain att påverka e-handeln? Blir AR och VR äntligen mainstream? Vad ska vi vänta oss i GDPR:s och PSD2:s spår? Är vi alla omnishoppers 2018? Kommer Deep Mind att slå knut på sig själv? Detta och mycket annat får ni höra om i vår strateg David Alers spaning inför det nya digitala året.

 

Frukostseminarium: Hur rätt innehåll kan öka konvertering

Utmaningen för dig som arbetar med redaktionellt innehåll blir allt större när du ska tillgodose surfplattor, datorer och mobiler med relevant och estetiskt tilltalande innehåll. Att dessutom skapa innehåll som syftar till att konvertera adderar ytterligare en dimension. Att använda call-to-action på rätt plats kan öka konverteringen rejält.

 

Frukostseminarium: Social shopping på Facebook

Shoppinggrupper som Lyxloppis blir allt populärare samtidigt som e-handlare försöker ta hjälp av sociala medier i sin jakt på rätt kunder, acceptans och lönsamhet. Är det två världar som inte överlappar? Kombinationen av konsumtion och bekräftelse, transaktion och socialt utbyte på Facebook är svår att återskapa i ett kommersiellt sammanhang, men vad kan vi lära oss av de beteenden vi observerar? Kan algoritmerna möta skattjakten.

Läs sammanfattningen av seminariet här!

 

Vad du behöver tänka på inför EU:s nya GDPR-lag

Som marknadschef eller kundklubbsansvarig är du säkert medveten om PUL och de krav som redan finns på ditt företag vad det gäller lagring och hantering av personuppgifter. Den nya EU-dataskyddslagstiftningen som träder i kraft i maj 2018 kommer att medföra nya krav, bland annat på transparens och flyttbarhet av personuppgifter (s.k. dataportabilitet).

Läs sammanfattningen av seminariet här!

 

Att välja rätt betalleverantör

Att välja rätt betalleverantör kan vara helt avgörande för din affär. Samtidigt är beslutet ett av de allra svåraste att ta. Valmöjligheterna är idag oöverskådligt många. Flera gånger är det svårt att ens veta vilka kriterier man ska basera sitt beslut på. Utifrån ett antal exempelföretag försöker vi under seminariet visa hur man kan tänka för att landa i ett så bra beslut som möjligt. Vilka faktorer är viktigast och vilka krav uppfyller olika betallösningar? Vi delar med oss av våra erfarenheter av både etablerade betalleverantörer och nya spännande uppstickare.