E-handelsplattformen – ett strategiskt val
Plattformen har ofta en avgörande betydelse för framgången med en e-handelssatsning. Men ofta görs valet lite bakvänt, utgående från plattformens funktionalitet istället för att baseras på säljarens och kundernas behov.
Idag finns ett brett spektrum av e-handelsplattformar. En del av dessa bygger på traditionell webbpublicering med produkthantering, kundvagn och checkout tillagt (WordPress + woocommerce är idag den största e-handelsplattformen med över 28% av marknaden), ibland är lösningarna nischade på en viss bransch eller typ av produkt (2checkout fokuserar på digitala produkter). Som vanligt bör man inleda sin urvalsprocess med research, och i detta fall finns det några avgörande frågor, som jag tänkte beröra.
Vad säljer du?
Kanske banalt, men ändå helt avgörande. Fysisk retail, digitala produkter (såsom mjukvara eller streaming) och bokning och betalning av tjänster online kräver helt olika approach och tekniska lösningar. Till exempel är digitala produkter inte beroende av fysisk lagerhantering men kräver dedikerade support och distributionslösningar eftersom man ofta vill sälja globalt.
Vad har du för ambitionsnivå med din e-handel?
Vill du bara testa e-handel med en liten budget, är du en scaleup som vill expandera till nya marknader eller en etablerad, stor aktör med återförsäljare?
Vilka resurser har du?
Har du en hel e-handelsorganisation till hjälp eller måste du hantera allt själv? Plattformarna kräver olika mycket! Vilka integrationer behöver du göra med befintliga IT-system? Har du till exempel butiker med personal som skulle ha nytta av din e-handel med komplett sortiment, men behöver synk med kassasystemet?
På samma sätt behöver du sätta dig in i dina kunders situation:
Vilken upplevelse vill kunderna ha?
Vilka värden har ditt varumärke? Hur ser konkurrenternas webbnärvaro ut? Behöver du sticka ut eller anpassa dig till en branschstandard?
Hur vill de handla online?
Är dina kunder inbitna mobilshoppare, eller tillbringar de mycket tid på sociala medier? Mobiloptimering och instagram-shop kan vara egenskaper du behöver titta på hos din e-handelsplattform.
Nu är kravbilden lite klarare och du är mogen att börja titta på olika tekniska plattformar. Till din hjälp finns många jämförande artiklar och rapporter. En jag kan rekommendera är 2018 Gartner Magic Quadrant™for Digital Commerce, som finns att ladda ner från de omnämda plattformarnas hemsidor. Du har mycket att välja på:
Skalbara molnlösningar (Shopify, BigCommerce)
Allt-i-ett-lösningar från en leverantör (Episerver Commerce, Litium, Magento)
Modulära “headless” lösningar (Storm, Woocommerce)
Nischade plattformar (2checkout, med flera)
Sist men inte minst har vi Amazon, som kan passa bra om man vill undvika egen lagerhållning, transportplanering, kundtjänster och returhantering.
David Aler, strateg