Känslor vänder upp och ned på BMW

Vänder den upp och ned givetvis. Förra årets kampanj löd Uppgradera din tjänstebil till en känslobil. Men det är ju du som kör som får känslor, inte bilen. Kampanjen bygger därför på Provkör dina känslor. Och det digitala är i fokus. All annonsering styr tjänstebilskunder in på kampanjsajten där de får uppleva mer. Valet föll naturligt på en responsiv lösning med fokus på läsplattor. När du ser filmen på tv, ska du kunna boka direkt från soffan. Så långt inga konstigheter.


Det intressanta i det här fallet är inte själva kampanjen som mycket riktigt besöks av över 50% läsplattor. Ej heller slutmålet eller teknikvalet. Det intressanta är på vilket sätt vi förenklar all kommunikation för att få en enda sak – dig att provköra dina känslor. BMW vet nämligen att de flesta köparna väljer en bil på grund av upplevelsen bakom ratten. Det är därmed inte på sajten eller i annonseringen som själva beslutet tas. Det är bakom ratten.

Sajten är tre sidor kort. Fokuserad på att få besökaren att tycka att det är intressant, känna intresse och slutligen boka för att utsätta dina känslor för ett test. Sajten är ett verktyg musically för att boka den testen, och tack vare vårt verktyg kan BMW även följa resultatet. Allt vävs in i känslor och insikten om var konverteringen verkligen sker. Syftet med sajten blir så mycket klarare genom att se på den på det sättet.

Den digitala styrkan ligger nämligen i närheten av både kund och syfte, mätningen och givetvis möjligheten att förfina under kampanjperioden. Vi har därför infört en process som gör att vi enkelt kan förändra retargeting-strategier (när en besökare lämnar sajten, surfar vidare och kommer tillbaka) och helt enkelt testa oss fram till bästa sättet att få besökare att boka. Känslan rör vi dock inte, det är den sammanhållande länken i alla media.

Känslan är kommunikationens kärna. Från det digitala och ut i reklamfilmer, trycksaker och stortavlor på stan. Var du än vänder dig är det Provkör dina känslor du ser.

/ Jocke, Vincent, Nicklas, Erika.

Boka en provkörning du också på http://kanslobil.bmw.se

Se reklamfilm (http://www.youtube.com/watch?v=ATpbRZXSLCs).