Nyheter / 06 okt 2022

Åhléns storsatsar på e-handel - tar hjälp av Cloud Nine.

Cloud Nines UX designer, Petter Sellerstrand, har de senaste månaderna varit på uppdrag som konsult hos Åhléns. Varuhuskedjan är ett av Sveriges mest anrika inom detaljhandeln och det var med både stolthet och glädje som vi tog oss an uppdraget. Nedan beskriver Petter med egna ord hur uppdraget tog form och utvecklades.

Om uppdraget

När mitt uppdrag på Åhléns började var de mitt uppe i ett teknikskifte. Åhléns hade vuxit ur monoliten man byggt e-handeln på, och ville växla upp med hjälp av ny teknik paketerad i en headless lösning.

Åhléns är framförallt känt som ett starkt modevaruhus och “preset destination” i många svenska städer. Med ambitionen att stärka sin närvaro online, fanns det mycket data att analysera och många idéer om vilket håll man skulle gå. För att hjälpa Åhléns i rätt riktning behövdes idéer visualiseras, koncept diskuteras och test genomföras med kunder.

I samband med de tekniska uppdateringarna på webbplatsen, såg jag behovet av att modernisera hemsidans användarupplevelse. Vilket blev ett separat projekt som drevs parallellt med utveckling av live-sidan.

Projektet mynnade ut i en prototyp som var baserad på datainsamling av analytiker, a/b testning av cro tillsammans med kundintervjuer. Koordinerat av mig tillsammans med Growth Manager på Åhléns.

Allt paketerades i en Figma-prototyp och presenterades för E-commerce managern som i sin tur presenterade det för ledningen - och så var ‘Åhléns 2.0’ igång.

Åhléns 2.0

Efter projektet godkändes tog Åhléns kontakt med en extern varumärkesbyrå för att hjälpa till med branding, samtidigt som teamet inhouse, fokuserade på användarresor och -upplevelser på sajten.

I skrivandets stund är framtagandet av koncept på god väg och användartester är nästa steg i designprocessen. Interna workshops är avklarade och itereringar utifrån dem har noga utvärderats och implementerats.

Några andra projekt jag varit involverad i och drivit framåt var “masterdata” organisering, click’n’collect, personal shopping och gift finder.

En massa tack

Jag vill börja med att tacka Åhléns för möjligheten att hjälpa dem på sin CX-resa. Det har varit inspirerande och utmanande att jobba med så många talangfulla människor från olika avdelningar.

Mest av allt så vill jag tacka mitt CXO team, med både Nina Aschan och Gunilla Mattsson som Growth Managers samt alla analytiker, SEO och CRO-experter. Sist men absolut inte minst, Sales Director, Jenny Zeng!

Tack Åhléns!

/Petter Sellerstrand

petter-ahlens Gunilla Mattsson, Growth Manager, Petter Sellerstand, UX Designer och Jenny Zeng, Sales Director Online Försäljning

Gunilla Mattsson, Growth Managers, Åhléns

Mer intresseant läsning