Nyheter / 27 jan 2020

Gästspel hos kund – utvecklande både för mig och Cloud Nine

Alla som arbetat på någon form av byrå (mot kunder och olika varumärken) kan relatera till att man ena dagen har väldigt mycket att göra - det är pitcher, deadlines och kundmöten - för att nästa dag inte ha lika mycket att göra. Det här förekommer som sagt på nästan alla byråer och är något man får vara beredd på när man ger sig in i branschen.

Det var en rätt hektisk men otroligt rolig och utvecklande höst på Cloud Nine, för snart ett år sedan. Jag fick äran att jobba med kunder som Bemz, Audi och Permobil (och gör fortfarande, så klart!). Jag hade tagit fram design till lite olika projekt och stafettpinnen skulle nu lämnas över till våra grymma utvecklare. I samband med att min intensiva period var över så fick jag förfrågan om att sitta ute hos en kund runt två dagar i veckan.

Med tanke på att jag inte hade så mycket att göra just då så tänkte jag att det kunde vara ett bra tillfälle, samt spännande och utvecklande att prova på något nytt. Kunden är ett av världens största bemanningsföretag.

Kunden behövde hjälp med att optimera deras site, både ur ett användarperspektiv men också rent visuellt då man upplevde att den inte var modern, eller lirade på den svenska marknaden. Jag åkte på en intervju hos chefen för den digitala avdelningen, och vi var ganska omgående överens om vad som behövde göras.

I skrivande stund har jag varit där i lite mer än ett halvår och tänkte försöka beskriva hur en arbetsvecka för mig ser ut, trots att det alltid kan variera en hel del.

På måndagar och tisdagar är jag hos Cloud Nine och jobbar med de kundprojekt vi har här. Då vi jobbar agilt, som det så fint heter, så finns det alltid befintliga kundsprintar att sätta tänderna i. Just nu har jag jobbat en del kring hur vi kan optimera Bemz sida ytterligare, samtidigt som det kommer in andra spännande kundprojekt till byrån!

Onsdagar och torsdagar far jag till Solna Business Park, där kunden jag sitter hos har sitt stora och fina kontor. Eftersom de har en digital avdelning inhouse så råder även där ett agilt arbetssätt. Det som skiljer dem åt från, till exempel, Cloud Nine, är att här kan man lägga lite mer tid på saker och A/B-testa under längre perioder, då det inte finns deadlines och budgetar att förhålla sig till på samma sätt som hos en byrå. Något som jag lagt en hel del jobb på är att ta fram ett designsystem och komponenter som enkelt ska kunna återanvändas. Det gör jag i nära samarbete med både utvecklare, webbanalytiker samt projektledare där.

När det nalkas fredag och veckan lider mot sitt slut är jag återigen hos mina trevliga kollegor på Cloud Nine och kan ta del av den högst omtyckta fredagsdrinken, som vi haft sedan begynnelsen. Den får man bara inte missa!

Avslutningsvis skulle jag vilja påstå att det här är en perfekt kombination av både yrkesmässig och personlig utveckling. Det blir som två arbetsplatser med dubbelt så många sköna kollegor och talanger att omge mig med, samtidigt som jag kan komma in med värdefull input från projekten vi har hos Cloud Nine, och även ta med mig kunskap till Cloud Nine kring hur vi jobbar med att optimera kundens site. På Cloud Nine får jag jobba högt och lågt med befintliga och nya kunder, och ute hos vår kund har vi ett stabilt och bra tempo, och en ständig agenda att följa för optimering. Det blir alltså en perfekt balans med effektivare projekt, nöjda kunder och egen utveckling!

En win-win, inte bara för mig, utan för alla inblandade!

Jakob Rydh, UX Designer, Cloud Nine

Mer intresseant läsning