Nyheter / 08 maj 2020

Så jobbar vi remote

Att arbeta på en digitalbyrå mitt i Stockholm brukar vanligtvis innebära många sociala kontakter. Det är kundmöten, standups, pitchar och interna aktiviteter som fyller upp vår vardag tillsammans. Hur har det då förändrats? När våren 2020 skriver historia, hur påverkar det vårt arbetssätt?

Den 10 mars beslöt sig Cloud Nine för att göra det vi kan för att minska smittspridning i den pågående pandemin genom att flytta kontoret så att alla arbetar hemifrån. Via Slack (vår mest använda digitala kommunikationskanal) vill jag nu börja med att fråga Moa, teamchef och projektledare, hur det nya arbetssättet fungerar.

"Det går bra. Vi kör daily stand ups varje dag med hela teamet istället för en gång i veckan. Jag har blivit ännu tydligare i mina bokningar i vårt bokningssystem och är därmed också ännu tydligare i vilket Jira-ärende personen ska jobba med."

Hur jobbar du för att hålla ihop gruppen och ha kul tillsammans?

"Vi kör en stegräknartävlig för att främja hälsan och se till att folk kommer ut och rör på sig trots att man sitter hemma. Det är både lite roligt och jag tycker att det bygger sammanhållning. Vissa i teamet äter lunch ihop framför datorn (så kallad mukbang). Då kan man prata om allt annat än jobb."

Daniel, gränssnittsutvecklare, fyller också i att det finns vissa skillnader på att nu arbeta hemifrån.

"Det sociala är ju såklart en stor skillnad, det är tråkigt att inte träffa sina kollegor dagligen även om vi då och då tar en digital fika. Jag tycker att vi har bra samarbete och engagemang i det projekt jag sitter i nu! Vi har haft mycket att göra vilket jag tror är viktigt. Annars kan det nog lätt bli att engagemanget och motivationen går ner. Vi har dagliga standups och kommunicerar mycket i vår Slack-kanal för utvecklare. Vissa dagar kan jag tycka att det är lite väl tyst och man känner sig lite isolerad, men då kan man ju alltid skriva eller ringa upp någon för lite snack."

Att kommunicera med kollegorna verkar ju fungera fint. Hur är det då med våra kunder, att köra demos digitalt? Camilla, byråns Creative Director, svarar:

"Jag håller en onlinekurs på Berghs (UX och gränssnitt) vilket gör att jag sedan tidigare har vana vid att driva workshops, föreläsningar och presentationer online. Formatet fungerar bra, så länge tekniken sitter. Bra mick och uppkoppling är ett måste, speciellt om man är en handfull personer. Mitt tips till alla som skall köra digitala möten: be åhörarna att muta sina mickar så blir det lättare för alla att fokusera på den som talar."

Hur upplever du kundernas inställning till arbetssättet?

"Bra! Alla jobbar med samma förutsättningar vilket gör att det blir en gemensam nämnare. Det gör inte så mycket om någons katt jamar i bakgrunden, eller ett barn tittar in för att säga hej, det är snarare charmen i det hela", säger Camilla och skickar mig en smiley 😄.

Men försäljningen då, hur behåller vi vårt nära samarbete med våra kunder?

"Försäljning handlar om relationer mellan människor, så läget blir självklart tufft när rörelsefriheten begränsas och kontakten mellan människor försvåras. De digitala kanalerna är nu viktigare än någonsin. Att delta i digitala konferenssamtal med bild, tillför så mycket mer till relationen än bara mail- eller telefonkontakt. Vikten av nyhetsbrev, webinarier och PR har också blivit så mycket större", förklarar Johan, försäljningschef.

På vårt fysiska kontor finns det gott om goda vanor, men summa summarum kan jag nog påstå att det digitala kontoret också verkar fungera! Genom våra nära samarbeten, öppna dialoger och ett eget ansvar jobbar Cloud Nine vidare, med varmt digitalt hjärta, tills vi återigen kan ses på kontoret.

/Emma Langetz, Talent Acquisition Manager

Mer intresseant läsning