Insikter / 07 dec 2022

Composable commerce, en ny väg för e-handeln

De senaste åren har man pratat mycket om “headless” i webb-sammanhang. Uttrycket kommer ursprungligen från CMS-världen och beskriver en teknik där man kan byta ut ”huvudet” eller presentationslagret i lösningen efter behov. Allt sammanhållet av ett eller flera API:er, eller gränssnitt. Med tiden har headless-tekniken överförts på e-handel. En molnbaserad ”e-handelsmotor” kombineras med ett CMS för att hantera innehåll och ett eller flera presentationslager, specialanpassade till olika digitala enheter eller integrerade med andra lösningar.

Allt eftersom headless-tekniken har utvecklats, har det vuxit upp en hel industri av företag som utvecklar molnbaserade ”microservices”, specialtjänster för webbpublicering, CRM, betallösningar, sökmotorer etc. Det har också utvecklats standarder för API:er som underlättar för den som vill sätta ihop en unik, skräddarsydd lösning. Uttrycket ”Composable Commerce” myntades 2020 av analysföretaget Gartner och går ett steg längre. Composable Commerce är inte bara ett digitalt ekosystem, utan handlar också om en ny, datadriven approach till e-handel och de verktyg som gör detta möjligt.

Vilka delar behöver finnas i en modern e-handel?

Innan vi går in på detaljerna kring composable commerce, kan det vara på plats att titta på vilka delfunktioner en modern e-handelslösning bör ha. Centralt är förstås produktdatabasen, vilken brukar hanteras av ett PIM (Product Information Management system). Produktdata brukar oftast tankas över från affärssystemet, där master-data som produktkoder, prislistor och lagersaldo finns. Ett CMS för att hantera övrigt innehåll är en annan viktig komponent, och de flesta e-handlare har även ett CRM för att hålla reda på kommunikationen med kunder och prospects. E-handelslösningen behöver också ett betalsystem, leverans- och frakthantering med koppling till logistiksystem och kunddatahantering (även det i synk med affärssystemet). För att konvertera bra behöver e-butiken en robust sökmotor, topplistor, recensioner och den som managerar lösningen behöver analysverktyg … en minst sagt komplex och affärskritisk lösning som dessutom ska vara snabb och responsiv för både kunder och managers.

Monoliterna hänger inte med

Så kallade “enterprise”- eller “monolit”-system har dominerat länge, när vi pratar om större e-handelslösningar. Ofta är det affärssystemleverantörer som SAP eller jättar som Adobe, Oracle eller Hybris som erbjuder en “komplett” plattform med all tänkbar funktionalitet. I alla fall på papperet. För att bygga en färdig lösning krävs ofta många utvecklingstimmar av utvecklare som är experter på just den enterpriselösning man utgår ifrån. Resultatet kan bli bra, men time to market är lång och beställaren blir i de flesta fall inlåst i en teknik som kan bli dyr att vidareutveckla i takt med att den digitala omvärlden förändras. I de flesta fall behövs också dyra licenser för enterprise-systemen, med en driftskostnad som kan vara svår att överblicka.

Den kanske största nackdelen med monolit-systemen med sin proprietära arkitektur är att tekniken för presentationslager har utvecklats i en riktning mot React Native och andra ramverk som stöder PWA, dvs Progressive Web Apps. Dessa ger många av mobilapparnas fördelar och bästa möjliga mobila upplevelse, men kräver att ett CMS eller en e-handelsmotor med sitt PIM är helt frikopplade från presentationslagret. Detta är oftast omöjligt i de gamla monolitlösningarna.

Anpassningsbart, personligt och framtidssäkert

Den digitala kundresan är komplex och individuell. De som e-handlar är vana vid click-and-collect, snabba leveranser och retur i butik. Man handlar över landsgränser och ofta inleds köpresan i sociala medier. Mycket av detta bygger på e-handelslösningar som är byggda av moduler, “legobitar”, som är designade för att integrera med varandra men också via API:er med kassasystem i butik, sociala medieplattformar och CRM. Mikrotjänsterna hanterar olika PBC (Packaged Business Capabilities, Gartners förkortning), kommer från olika leverantörer men bygger på öppna standarder, och deras licenser är oftast av prenumerationstyp med kort uppsägningstid. Den arkitektur som dominerar följer principer som brukar förkortas MACH (Microservice, API first, Cloud native, Headless). “Composable” syftar på de “kompositioner” man kan bygga för att skapa en unik lösning för både sina egna behov och för att ge den bästa, personliga kundupplevelsen. Man kan till exempel utnyttja kunddata från olika system i kombination.

Cloud Nine och Composable Commerce

Flera av de senaste projekten i vår e-handelsportfölj bygger på MACH-principerna och vi har partnerskap med ett antal leverantörer av både headless e-handel och PBC, som betalsystem, sök, recensionstjänster med mera. Våra erfarenheter är väldigt positiva och vi har kunnat utveckla avancerade, personliga e-handelslösningar.

/ David Aler, Strateg

Mer intresseant läsning