Tillgänglighet inom e-handel
Det borde vara uppenbart, men att göra din webbplats mer tillgänglig är verkligen smart, både för din marknad och ditt företag. I den här artikeln kommer jag att förklara varför så är fallet och varför det är värt tiden och investeringen att göra din e-handelswebbplats öppen för alla shoppare, oavsett vilka utmaningar de kan ha när det gäller tillgänglighet.
Varför är tillgänglighet så viktig? Låt oss bryta ner det:
1) Det krävs faktiskt enligt lag
Från och med juni 2025 måste EAA (European accessibility act) verkställas inom EU:s medlemsstater. Det innebär att personer med funktionshinder, alla funktionshinder, ska kunna handla på nätet som alla användare. För detta måste plattformen, webbplatsen eller webbutiken följa riktlinjerna för Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) nivå 2.1/AA. (Ett undantag görs dock för mindre företag, med en omsättning på mindre än 2 miljoner euro per år och färre än 10 anställda.) Det finns andra lagar som kräver tillgänglighet online även i andra delar av världen.
2) Du utökar automatiskt din målgrupp och marknad
Undersökningar som Click-away pound har visat att en majoritet av kunder med tillgänglighetsproblem kommer att lämna en webbplats som inte är tillgänglig för dem.
3) Konverteringsgraden kommer med all sannolikhet att förbättras
Att göra onlinebutiker tillgängliga för personer med funktionshinder kommer att hjälpa andra användare, till exempel dem med långsammare internetuppkoppling eller äldre enheter.
4) Google och AI kommer att älska dig Sökmotorer prioriterar webbplatser som är lätta att använda och ger en bra användarupplevelse. AI indexerar webben på ungefär samma sätt.
5) Det är rätt sak att göra – alla förtjänar lika tillgång!
Vilka funktionsnedsättningar talar vi om egentligen?
Vanligtvis när vi pratar om tillgänglighet och webben fokuserar vi på dem med partiell eller total synförlust. Dessa användare är oftast ganska vana vid skärmläsare av olika slag och många är mycket duktiga på att ta till sig information och använda digitala tjänster, förutsatt att dessa är anpassade för skärmläsare. Det finns dock många andra utmaningar som påverkar hur användarna upplever en webbplats och dessa varierar från färgblindhet till dyslexi och olika former av sensorisk överbelastning. Många av dessa kan karakteriseras som “osynliga” utmaningar, men de skapar ändå betydande problem för många människor. Bland de uppskattningsvis 15 % av befolkningen som har någon form av funktionsnedsättning står dessa osynliga utmaningar för så mycket som 80 %.
Var ska jag börja?
Försök först att sätta dig in i situationen för någon med tillgänglighetsutmaningar. Ett tips är att använda ett webbläsartillägg som Funkify som du kan prova gratis. När du går in på en webbplats med detta installerat kommer du att uppleva det som en användare med funktionshinder skulle göra. För e-handeln är färgblindhet en utmaning och det finns specifika simulatorer och utvärderingsverktyg för detta, till exempel Toptals “colorblind web page filter”.
Sedan föreslår jag att du kollar in en av de många webbplatserna om tillgänglighet, som a11y Project-webbplatsen .
OK, men hur är det på kod- och plattformssidan?
För det andra, granska din egen e-handelslösning med ett av de många verktyg som finns tillgängliga för ändamålet. Jag kan rekommendera Chrome-tilläggsverktyget WAVE, som visuellt visar vilka element på sidan som inte är kompatibla och genererar en rapport.
Om du befinner dig i design- eller utvecklingsfasen är det en bra idé att kontrollera färgkontraster och typsnittsynlighet med ett verktyg som colourcontrast.cc.
De flesta kommersiella e-handelsplattformar gör ett ganska bra jobb men det händer mycket just nu när det gäller anpassningar i presentationslagret, så se till att använda den senaste versionen.
Några förslag på sådant jag kan fixa snabbt?
Det finns ett antal mycket vanliga problem:
1) Dålig webbplatsstruktur - Om en webbplats inte använder rubriker eller presenterar information i en logisk ordning kan besökare som använder skärmläsare inte skanna innehåll för att hitta den information de behöver.
2) Otillräcklig färgkontrast - Färgkombinationer har otillräcklig kontrast eller när färg ensamt används för att ge information, text kan vara svår eller omöjlig för synskadade användare att läsa.
3) “Läs mer”-länkar - Att uppdatera länknamn för att återspegla sammanhanget för innehållet på målsidan hjälper funktionshindrade användare att förstå exakt vart de kommer när de klickar på en länk.
4) ALT-texter saknas på bilder - Bilder, illustrationer och diagram är meningslösa för synskadade webbplatsbesökare utan adekvata beskrivningar för att ge sammanhang.
5) Otillräcklig eller rörig tangentbordsnavigering - Tangentbordsnavigering gör att varje interaktivt element på en webbsida kan väljas med tabbtangenten istället för med mus, vilket möjliggör full åtkomst och förbättrar användbarheten för fysiskt funktionshindrade webbplatsbesökare.
6) Otillgängliga onlineformulär - Tillgängliga formulär ger en tydlig relation mellan etiketter och deras motsvarande fält och alternativ och tänk på att förlänga tidsgränserna för ifyllande av formulär.
Ja, det var en liten orientering om detta viktiga ämne. Vill du veta mer kan du kolla in inspelningen från mitt senaste seminarium om detta viktiga ämne här!
Lycka till!
/David Aler, Strateg
Vill du ha fler tips och behöver vår hjälp att utveckla din e-handel? Hör av dig till Johan Cassel, försäljningschef, 070-494 24 60 eller på johan.cassel@cloudnine.se
Det borde vara uppenbart, men att göra din webbplats mer tillgänglig är verkligen smart, både för din marknad och ditt företag.