Att välja rätt betalleverantör

Att välja rätt betalleverantör kan vara helt avgörande för din affär. Hela 38 % har svarat i en undersökning från Dibs att de avbrutit ett köp enbart för att betallösningen inte uppfyllde deras behov. Samtidigt är beslutet ett av de allra svåraste att ta. Valmöjligheterna är idag oöverskådligt många.

Flera gånger är det svårt att ens veta vilka kriterier man ska basera sitt beslut på. Valet blir ofta utifrån tekniska eller ekonomiska aspekter, där man väljer utifrån stöd i plattformar eller vilket avtal som kan förhandlas fram. Användarperspektivet glöms alltför ofta bort. Det är viktigt att komma ihåg att de finns få dåliga betallösningar, men att det finns många betallösningar som kan vara ett dåligt val just för dig och dina kunder.

I många e-handelsprojekt kan man skruva på minsta detalj i köpflödet för att stegen ska vara så optimala som möjligt och att användarupplevelsen ska vara den bästa möjliga. Man går igenom flera användarstudier där man undersöker i detalj om webbplatsen känns logisk för besökarna. Men i allt detta glömmer man bort att ta med själva betalningarna – man tänker att betalflödet helt enkelt “ser ut som det gör” och “fungerar som det gör”. Frågan är då om du verkligen vill släppa kontrollen över köpprocessen – din viktigaste process – till din betalleverantör? Betalleverantörerna har oftast fantastisk branschkunskap och kan det mesta kring betalningar – men, det är inte de som känner dina kunder bäst.

Det är avgörande att förstå vilka behov just du och dina kunder har för att kunna välja rätt betalleverantör. Det räcker inte att förutsätta att man har samma behov som ”alla andra e-butiker”. Cloud Nine har jobbat med flera kunder där behoven sett väldigt olika ut:

Hygglo är en app där privatpersoner kan hyra prylar av varandra. I det fallet var det viktigaste behovet att betalningen skulle fungera extremt smidigt inuti appen som en integrerad del av hyrflödet. Vi landade då i Stripe som betalleverantör, vilka erbjuder möjligheten att man själv kan bygga betalvyerna och då kunna bygga dem precis som alla andra vyer i exempelvis en app. Det ger en väldigt sammanhållen upplevelse som sänker trösklarna för betalningar.

Ett annat exempel är Riksidrottsförbundet där vi hittade en lösning tillsammans med PayEx som möjliggjorde att miljontals idrottare kan betala för exempelvis medlemskap och att betalningen alltid hamnar hos rätt förening eller förbund. Med hjälp av den lösningen kan du som idrottare betala direkt till alla organisationer du är med i ett enda smidigt steg,

För Casall – ett av Sveriges största sportmärken – uppfyllde vi behovet av en e-handel för den internationella marknaden genom konceptet Litium Growth Cloud – ett samarbete mellan plattformsleverantören Litium, Klarna och Cloud Nine – där Casall kan sälja i upp till 196 länder och betalar för sin e-butik genom en procentsats på försäljningen.

Hur gör man då för att hitta vilka behov man faktiskt har? Först måste man definiera vilka man är och vilka kunder man har. Är man till exempel ett etablerat företag som redan har hög försäljningsvolym i andra kanaler, eller är man en startup? Vilka åldersgrupper är ens kunder i? Ska kunderna betala på en webbsida eller i en app? Vilka länder har man marknad idag och i framtiden? Vilka trösklar kan våra kunder uppleva?

Var och ett av dessa kännetecken behöver man sedan översätta till ett behov som sedan matchas mot olika betalleverantörer för att till slut landa i ett val. Det är inte en enkel process. På Cloud Nine är det en del av vårt dagliga arbete att kartlägga olika behov för våra kunder och arbeta med olika betalleverantörer. Vi kan gärna hjälpa dig att ställa olika betalalternativ mot varandra och att göra ett bra val där användarens behov står i fokus.

/Tomas Eld, systemarkitekt på Cloud Nine.