Fredells lanserar e-handel tillsammans med Cloud Nine

Fredells Byggvaruhus lanserade i förra veckan en helt ny och efterlängtad e-handel tillsammans med Cloud Nine. Som en del av upplevelsen, möts nu kunderna av ett ljusare och modernare Fredells, ett koncept som är framtaget tillsammans med Cloud Nine. Den nya siten är byggd med kundservice i fokus och fungerar lika bra på desktop, som i mobiler och surfplattor.

Ökad tillgänglighet och service är ingredienser som kunderna efterfrågar i sina allt mer digitaliserade köpvanor. Vår nya e-handel och hemsida, kombinerat med en ökad bemanning inom kundservice, syftar till att ytterligare förstärka kundupplevelsen”, säger Matts Rylander, försäljningschef för Fredells Byggvaruhus.

E-handeln har funnits med en längre tid i företagets strategi och projektet har – i likhet med många andra stora investeringar – tagit tid att genomföra. Med omkring 28 000 artiklar (ett av Sveriges största lagerförda sortiment inom byggvaror), har det krävts ett genomgående strukturellt arbete för att besökaren enkelt ska hitta vad de söker. Arbetet med att publicera sortimentet fortsätter kontinuerligt och tjänsten är tänkt att i framtiden även omfatta beställningsvaror och andra typer av kringtjänster.

Även Fredells kundklubb har blivit digitaliserad, och besökaren kan nu enkelt bli medlem, hålla koll på sin intjänade bonus och se sina fakturor online.

Fredells lösning är byggd på plattformen Litium, med integrationer mot Fredells affärssystem och kundregister, samt en specialutvecklad betallösning mot Paynova. Ett av målen med e-handeln har varit att göra processerna enklare med hjälp av tekniska lösningar. Till exempel: Fredells använder en speciell fotorigg för att fotografera alla de tiotusentals produkterna. När en bild har tagits scannas sedan produktens EAN-kod, vilken därpå kopplas till bilden. Genom en integrationslösning kan sedan bilderna automatiskt läsas in och kopplas till rätt produkter i Litium.

Samarbetet mellan Cloud Nine och Fredells har pågått under en längre tid, vilket innebär att vi som byrå verkligen har lärt känna verksamheten och förstå komplexiteten – både gällande e-handelslösningen, men även i det organisatoriska arbetet internt hos Fredells. Detta har gjort att vi känner oss trygga i både de tekniska och konceptuella lösningar vi hittills har tagit fram. Vi ser fram emot att vidareutveckla och optimera detta ytterligare tillsammans med Fredells”, säger Lisa Lindskog, projektledare på Cloud Nine.

I scopet har även ingått att förbereda fredells.com för löpande optimeringsarbete. Spårning av konverteringar och köpflöden, samt mätbarhet och optimering har varit självklara delar av projektet som löpt parallellt med utveckling av sajten, vilket har möjliggjort skapandet av en stark e-handelsplattform med goda förutsättningar att växa – även i hård konkurrens.